Hjemme igen

Jeg er tilbage i Allerød, det er gråt og det regner. Jeg har ganske simpelt lagt det professionelle liv bag mig, og genoptager min civile karriere i dag. B A N G ! Lige på og hårdt. Der bliver ingen eftermiddagslur inden dagens parti, og maden skal jeg selv lave. Det positive er, at jeg med sikkerhed ikke taber et skakparti i dag, jeg skal ikke overnatte på hotel og jeg kan gøre mig (nogenlunde) forståelig på dansk hele dagen.

Jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg har nydt de sidste 15 dage som ensom majestæt i Serbien og Litauen. Serbien vandt virkelig mit hjerte, og det er en klar anbefaling herfra at besøge landet. Flere af de bekendtskaber jeg stiftede på Balkan, fulgte med i min turnering i Litauen og har undervejs skrevet opmuntrende beskeder til mig. Litauen kendte jeg fra sidste år, jeg boede samme sted som sidst, vi spillede samme sted som sidst, så det var genkendeligt. I år deltog den danske stormester i skak Peter Heine Nielsen, med simultan og undervisning for de små poder. Vi havde en hyggelig aften sammen på første dag i turneringen. Ellers var det næsten som sidste år, med den undtagelse, at jeg I K K E fik præmie og scorede et helt point mindre. Til gengæld var der udbytte på styrketallet, som blev forbedret. Palanga er også en klar anbefaling herfra, det tager ikke lang tid at flyve til Palanga, man kan bade i Østersøen, efter danske forhold, er der rimelig billigt, og det er et smukt sted at gå rund i.

Sidste dag i Palanga brugte jeg på at pakke, få kigget på noget skak, og da jeg forlod min lejlighed, var jeg heldig at kunne praje en taxa, som kørte mig til den lille lufthavn i god tid, hvor jeg fortærede en sandwich, mens jeg læste nyheder. Vi kom i luften 5 min før planen og var fremme i god tid. Jeg tror bagagen var med et andet fly, for den måtte vi vente på. Til gengæld kørte DSB,som ventet, til tiden fra Kastrup. Regnen ramte også meget præcist i København da jeg forlod toget, så jeg var nærmest gennemblødt inden jeg nåede frem til bilen, som blev tjekket for løse bolte, inden turen gik hjemad.

Når man har været ude et stykke tid, er det altid dejligt at komme hjem. Alt lignede sig selv, det er rart at se. Dog syntes jeg min kærestes hår, var blevet lysere, selv var hun lige så dejlig , som da jeg tog hjemmefra. Hvis sandheden skal frem, så var det efter 15 dage på restaurant, virkelig lækkert at min kæreste serverede hjemmelavet pizza for mig, den slår nemlig det hele. Måske jeg skulle have levnet lidt mere, men godt smager den. Jeg nyder nu mine gode skakminder, rejseminder og nyder at være hjemme igen.